محمد درویش*: مارگون، نام آبادبومی است در استان کهکیلویه و بویراحمد و در فاصله 70 کیلومتری از مرکز استان (یاسوج). این آبادی در بخش مارگون از توابع شهرستان بویراحمد قرار گرفته و جمعیت آن در سال ۱۳۸۵، برابر با ۲۷۳۵ نفر بوده است.

 در این منطقه، یک ایستگاه تحقیقات منابع طبیعی وجود دارد که از منظر برخی ویژگی‌های محیطی، نظیر توپوگرافی، جنس خاک و میزان بارندگی یکی از بهترین و شاخص‌ترین ایستگاه‌های مدیریت مرتع و دام در کشور به شمار می‌آید.

 وسعت این ایستگاه 1250 هکتار بوده و دقیقاً در 56 کیلومتری شمال غرب شهرستان یاسوج قرار دارد. ارتفاع آن از سطح دریا از 2250 الی 2700 متر متغیر و متوسط بارندگی سالانه‌ آن بیش از 800 میلی‌متر بوده که قسمتی از آن به صورت برف است.

 بنابراین، همان طور که ملاحظه می‌شود، جانمایی و انتخاب این ایستگاه کاملاً منطقی و قابل دفاع بوده و از همین رو تاکنون یکی از عرصه‌های فعال پژوهشی کشور در حوزه‌ منابع طبیعی محسوب می‌شده است؛ آن هم در استانی که خود یکی از استان‌های شاخص کشور در این حوزه به شمار می‌آید؛ استانی که حدود دو سوّم از مساحت یک میلیون و 700هزارهکتاری‌اش را عرصه‌های منابع طبیعی، اعم از مرتع و جنگل دربرگرفته و می‌تواند قطب منابع طبیعی کشور (با تأکید بر جاذبه‌های بوم‌گردی)، به ویژه در منطقه‌ رویشی و اکولوژیک زاگرس به شمار آید. گفتنی است، در آبان ماه گذشته، آیین آغاز عملیات اجرایی ساخت کارخانه سیمان مارگون با حضور استاندار و دیگر مقامات محلی و نیز مدیرکل صنایع معدنی وزارت صنایع و معادن، محمّدرضا مس‌فروش طی مراسمی به اجرا درآمد.

دراین مراسم مس‌فروش اعلام کرد: به دستور رئیس‌جمهوری به ۲۴  کارخانه سیمان در دست اجرای کشورکه ‌دارای پیشرفت فیزیکی بالایی هستند، تسهیلات فوری – به ارزش2 هزار میلیارد ریال - اعطا می‌شود تا ظرف حداکثر 20 ماه به بهره‌برداری برسند (این در حالی است که هم‌اکنون علاوه بر فعالیت 42 کارخانه سیمان در کشور، 40 کارخانه دیگر نیز در حال ساخت هستند). مس فروش همچنین یادآور شد: از مجموع ۱۰ میلیارد دلار اختصاص داده شده به بخش صنایع و معادن، 8/39  درصد آن به صنایع معدنی سیمان داده شده است.

 از سوی دیگر، سید مسعود حسینی، استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: با راه‌اندازی کارخانه سیمان مارگون، 450 فرصت شغلی به‌طور مستقیم و 400 هزار فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد می‌شود.با این حساب و به بیانی ساده‌تر، اگر دولت همه کار خود را رها کرده و فقط سالی 10 کارخانه سیمان بزند، می‌تواند 4 میلیون شغل ایجاد کرده و از اهداف برنامه به سرعت پیش بیفتد!  شایان توجه آنکه ایستگاه یاد شده و بوم‌سازگان‌ (اکوسامانه)های مرتعی و جنگلی پیرامون آن دربرگیرنده‌ مرغوب‌ترین پوشش گیاهی طبیعی کشور بوده و در شمار عالی‌ترین اندوخته‌های ژنتیکی فلات ایران محسوب می‌شود.

برخی از مهم‌ترین گونه‌های مرتعی ایستگاه پژوهشی مارگون که بی‌شک درصورت احداث کارخانه مزبور به شدت آسیب خواهند دید، عبارتند از:جاشیر، کده، علف پشمکی، کتو، قیاق، آویشن، گون گزانگبین، گاو چاق‌کن، هزارخار، شنگ، قدومه. بار دیگرتأکید می‌شود کسی مخالف توسعه، اشتغال‌زایی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیست، بلکه پرسش اصلی این است که آیا این مهم باید به بهای مرگ منابع طبیعی و محیط‌زیست کشور تحقق یابد؟ و آیا نمی‌توانستیم با جانمایی بهتر و منطقی‌تری، این عرصه پژوهشی را نیز حفظ کنیم؟!

عضو انجمن هیأت علمی
مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور

کد خبر 42334

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز